30 Ogos 2010

Auto Mount Partition Lain Pada Ubuntu

Toturial ini dilakukan pada Ubuntu 10.04

Saya telah mencuba beberapa perisian Device Manager untuk membuatkan auto mount partition lain yang berformat EXT4, namun gagal untuk saya mengakses partition tersebut. berikut gambaran pada hardisk saya:

/dev/sda1 - sebanyak 40GB saya buat untuk root partition Ubuntu
/dev/sda2 - sebanyak 1GB saya buat untuk Swap
/dev/sda3 - sebanyak 100GB saya labelkan sebagai "MyData" bertujuan backup partition

Sebaik sahaja klik pada Places>MyData, muncul satu folder yang bernama Lost+Found yang mana terdapat ikon " X " yang bertenggek padanya. Dalam Partition MyData ini saya tidak boleh create folder dan menyimpan apa-apa fail. Jadi harap perkongsian tutorial ini akan membantu jika anda mempunyai masalah seperti saya.

Anda boleh mengenali nama label partisi dengan membuka perisian Disk Utility (System>Administrations>Disk Utility) untuk mengetahui kedudukan /dev/sdXY; di mana X ialah hardisk dan Y adalah kedudukan partition. Contoh pada saya ialah partition MyData berada pada /dev/sda3.

Ok, sekarang kita mula untuk auto mount kan partisi ini. Buka Terminal dan masukan baris perintah ini:

sudo mkdir /mnt/MyData

Seterusnya, kenal pasti UUID hardisk/partition ini dengan menaip arahan ini pada terminal:

sudo blkid

Setelah itu, sila salin dan tampal keseluruhan UUID tersebut pada Gedit (Applications>Accessories>Gedit) untuk langkah seterusnya.

Contoh:
/dev/sda3: LABEL="MyData" UUID="338abd18-3035-40c9-996e-a2cacd99b8bd" TYPE="ext4"

Kemudian buat sedikit perubahan pada fstab file yang mana akan membenarkan ubuntu auto mount partisi ini semasa start up. Jadi masukan baris arahan ini pada terminal:

sudo nano /etc/fstab

Terminal akan memaparkan GNU nano, anda akan nampak UUID yang sedia ada. Sila skrul paling bawah dan tambah ayat ini untuk rujukan akan datang (termasuk simbol #);

#Saya tambah line ini untuk auto mount MyData

dan di bawah ayat tersebut pula, sila masukan (salin dan tampal) UUID yang telah disalin pada Gedit sebentar tadi tanpa ada simbol quote (") seperti di bawah:

UUID=338abd18-3035-40c9-996e-a2cacd99b8bd /media/MyData ext4 defaults 0 2

Sampai di sini, siap langkah-langkah di atas dan tekan kekunci Ctrl+X untuk simpan dan keluar. fstab akan menanyakan pengesahan perubahan ini dan tekan "Y" dan enter tanda bersetuju. Tekan Enter sekali lagi untuk keluar.

Sekarang Terminal sudah pun keluar daripada GNU nano. Peringkat seterusnya untuk memberitahu kepada Ubuntu untuk mount kan fstab ini dengan memasukkan baris arahan ini pada terminal:

sudo mount -a

Setelah itu masukan baris arahan ini pula:

sudo chown -R deensokmo:deensokmo /mnt/MyData

Nota: tukarkan deensokmo kepada usernama anda.

Anda sudah pun berada pada langkah akhir, sekarang boleh tutup terminal tersebut dan restart Ubuntu anda. Sebaik sahaja ini selesai, sepatutnya partition MyData sudah boleh diakses seperti biasa.

Sekian..

1 ulasan:

deensokmo berkata...

Andai kata masih lagi gagal, tekan kekunci ALT+F2, taipkan gksu nautilus, masukan katalaluan anda dan pergi ke File System>media. Kemudian klik kanan pada partisi yang hendak dilakukan, Properties>Permissions; tukarkan root kepada usernama anda.

Reboot komputer dan cuba akses partisi tersebut seperti biasa..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...