05 Ogos 2010

Mampukah Aku Bersuara


Mampukah Aku Bersuara (Lidah Pengarang - 5 Ogos 2010)

Apakah yang cuba saya maksudkan? Maksudnya di sini ialah menterjemah seribu pertanyaan apabila disoal, bagaimana dan macamana mahu menjawap setiap soalan yang dilontar. Dalam kita meneruskan kehidupan untuk mencari sesuap nasi, pasti ada benteng yang menghalang dan membuatkan perjalanan ini tersangkut-sangkut dengan masalah, perasaan, ketabahan yang memaksa kita melaluinya susah atau senang.

Pertengahan November 2010, 2 orang lagi akan muncul yang mana akan memanggil saya "Ayah". Suatu ungkapan yang mengembirakan dan penuh dengan penantian. Setiap kelahiran, memerlukan penjagaan, menuntut pergorbanan dan sebagainya demi kesenangan suatu hari nanti.

Setiap kali saya membuka mulut untuk membicarakan sesuatu, pasti berlaku soalan yang kadangkalanya membuatkan saya pening. Walhal itu cuma "bisa diatur". Maka lahirkan persoalan yang menemani sehingga saya ke kamar tidur, letak tangan atas dahi... merenung jauh ke atas.. sehinggalah terlelap. Sebaik sahaja siang melabuhkan tirainya, saya mampu bersuara semula.. Ya! Mampu bersuara semula seperti semalam dan kelmarin. Bila anda dipanjangkan walau sesaat, ingatlah itu anugerah yang tidak ternilai oleh Allah SWT. Berkat yang dicurahkan kepada kita seharusnya bersyukur dan ingatlah kepada mereka yang memerlukan.

Perenggan di atas mengingatkan saya kepada "curahlah ilmu tanpa balasan", dengan suara dan papan kekunci komputer ini dapatlah saya bersuara di atas keikhlasan. Mahu atau tidak, tuntutan saya ini akan berakhir juga, tetapi tidak tahu bila masanya ianya akan menemui noktah. 10 sen bukanlah nilai yang besar, namun hargailah sebanyak 10 sen dalam blog saya ini lebih-lebih lagi untuk yang baru mahu bermula dengan Ubuntu. Sejajar dengan ilmu Ubuntu yang saya ada, maka itulah blog saya. Jika anda mahu lebih "makanan" silalah berkunjung ke Forum Ubuntu Malaysia atau mana-mana hasil pencarian Ubuntu anda di internet. Mendekati sumber terbuka bukanlah mudah dengan perkataan semuanya percuma, anda muat turun aplikasi, membaca dan merujuk memang percuma; tetapi masa yang anda korbankan adalah sangat bernilai untuk setiap detik.

Sebanyak mana yang anda tahu, berkongsilah kepada rakan-rakan, bawa berbincang dan hebahkan seramai yang mungkin. Bercerita tentang saya dan Ubuntu, entah berapa orang telah saya war-warkan dan 50% daripadanya bersikap positif. Saya dekati mereka di sekeliling, memberi penerangan yang sebaik mungkin, dan seterusya membimbing dan menjawab dengan senang hati walaupun soalan "kacang".

Akhir kata, kesempatan ini saya mahu ucapkan Selamat Menyambut Ramadan dan Selamat Berpuasa. Dengan kehadiran bulan yang mulia ini, sama-sama kita "mengimarah"kannya dengan "sedekah" agar dibalas dengan sebaik-baiknya oleh Allah SWT...

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...