19 Oktober 2011

Tentang Xubuntu 11.10 (Oneiric Ocelot)

Dalam diam selama 3 tahun, sebenarnya saya tidak akan terlepas terhadap semua versi-versi Xubuntu selain daripada versi Ubuntu. Xubuntu 11.10 juga diberi nama Oneiric Ocelot seperti  Ubuntu 11.10.

Mungkin anda ingin tahu kenapa saya suka Xubuntu selain Ubuntu, bagi peminat Distro linux amnya, Xubuntu bukanlah distro yang baru muncul. Anda mungkin perlu membaca Xubuntu daripada halaman rasminya di Xubuntu.org untuk maklumat lanjut. Perkara utama yang membuatkan saya suka akan Xubuntu ini ialah kerana asas komponennya menggunakan XFCE. Perenggan di bawah saya ulaskan serba sedikit berkenaan Xfce ini.

Pelepasan setiap versi Xubuntu adalah serentak dengan Ubuntu, Kubuntu dan Edubuntu. Meskinpun ianya tidak popular seperti Ubuntu, namun banyak tutorial Ubuntu sebenarnya boleh diadaptasikan kepada Xubuntu. Perkara ini akan anda ketahui jika mendalaminya. Dengan menggunakan Xfce sebagai persekitaran meja kerja, maka akan jadilah Xfce + Ubuntu menghasilkan Xubuntu.

Xubuntu juga bernaung di bawah syarikat Canonical yang mana apa yang dijanjikan untuk Ubuntu juga Xubuntu dapat menikmatinya. Sudah pasti versi 11.10 banyak pembaharuan yang telah diketengahkan oleh Canonical.

Jika Ubuntu menggunakan Nautilus sebagai File Manager, Xubuntu pula menggunakan Thunar sebagai File Manager-nya. Pemilihan Thunar  pada Xubuntu adalah berketepatan yang mana ciri-cirinya yang lebih ringan berbanding Nautilus mahupun Dolphine - KDE. Antara ciri-ciri lain yang menarik ialah seperti memiliki panel versi xfce4-panel, Windows Manager daripada xfwm4, System Setting menggunakan xfce-setting, Session manager menggunakan xfce4-session dan banyak lagi yang menggunakan kod xf dihadapannya. Saya juga suka kepada gthumb sebagai Photo Viewer lalai. Terdapat banyak lagi keistimewaannya yang tidak cukup untuk saya taipkan di sini.

Oh! ya, yang menarik perhatian saya lagi ialah sejak Xubuntu 11.04 lagi telah kemaskinikan dengan Xfce Desktop Enviroment versi 4.8, kini wajahnya amat ketara berbanding versi sebelum ini dan saya sendiri dapat alami peningkatan kecekapannya yang meminimumkan penggunaan kuasa prossessor. Ditambah lagi Xubuntu 11.10 ini didatangkan dengan kernel linux versi 3.0. Oleh yang demikian, versi Xubuntu hari ini telah mengalami kepesatan pencapaiannya dalam menyokong pemacu gajet-gajet yang serba baru yang lahir pada ketika ini.

Jadi kepada mereka yang belum lagi merasai kemanisan Xubuntu, bolehlah memuat turun Xubuntu ini di pautan halaman rasminya. Insyaallah, blog saya akan menyelitkan beberapa entri berkenaan Xubuntu jika tiada ara melintang.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...