23 Oktober 2011

Merakam Streaming Audio Melalui Ubuntu

Ada beberapa cara untuk kita merekod apa sahaja audio melalui Ubuntu samada suara melalui mikrofon, Streaming audio (online radio) perbualan Skype mahupun Google Talks-plugin dan lain-lain. Saya cuba mencari dan memasang pelbagai aplikasi yang membolehkan saya merekod radio online, namun terdapat pelbagai masalah seperti kualiti audio yang lemah, terdapat gangguan audio (noisy) dan macam-macam ragam dengan Ubuntu ini. Dan akhirnya saya terjumpa satu kaedah yang praktikal untuk merekod bunyi yang sedang berkumandang di corong pembesar suara.

Rakaman audio yang akan saya tunjukan di bawah ini adalah menggunakan Ubuntu 11.04, namun saya percaya tiada masalah untuk sebarang versi Ubuntu. Tutorial rakaman audio ini melibatkan streaming audio (radio online) dengan sambungan ke THR Gegar Pantai Timur.

Langkah 1
Dengar THR Gegar Pantai Timur - Klik THR Gegar Capsule

Seharusya anda dapat mendengar radio online tersebut dengan lancar. Jika gagal, sila kemaskini versi terkini Adobe Flash Player atau periksa kelajuan internet.

Langkah 2
Gstreamer plugin: Ini adalah persediaan ke dua untuk memastikan sistem audio Ubuntu anda dapat menyokong Wav dan Flac, ugly/multiverse untuk mp3 dan bad/multiverse untuk AAC dan m4a. Pasang pakej ini melalui terminal:

"sudo apt-get install gstreamer0.10-plugins-base gstreamer0.10-plugins-good gstreamer0.10-plugins-ugly gstreamer0.10-plugins-ugly-multiverse gstreamer0.10-plugins-bad gstreamer0.10-plugins-bad-multiverse"

Nota: Salin semua arahan di atas tanpa simbol quote.

Langkah 3
Memasang aplikasi PulseAudio Volume Control atau pavucontrol, buka Ubuntu Software Center dan taipkan pavucontrol (PulseAudio Volume Control).

Langkah 4
Pastikan THR Gegar masih berkumandang. Hidupkan aplikasi Pulse Audio Volume Control dan Sound Recorder - Sound Recorder adalah aplikasi lalai pada Ubuntu. Lihat gambar 1 di bawah.

Gambar 1

Langkah 5
Aplikasi Sound Recorder:
>Record as: pilih ogg atau mp3

Mulakan rekod pada butang Sound Recorder. Kemudian klik tab Recording pada PulseAudio Volume Control, buat 2 tetapan berikut:
>Show: Application
>record stream from: pilih Monitor of Internal Audio Analogue Stereo. 

Langkah 6
Klik butang stop pada Sound Recorder untuk mengakhiri rakaman dan klik butang Save untuk simpan. Lihat gambar 2 di bawah.

Gambar 2

Fail yang ingin disimpan tersebut boleh dinamakan mengikut kesesuaian atau ikut sahaja nama lalai yang telah disyorkan (format tarikh dan masa). 

Sekarang anda boleh main-semula (playback) rakaman yang telah direkodkan tadi. Ada kemungkinan fail pertama tadi audionya terputus-putus, namun ulangi Langkah 5 dan anda akan dapati audionya kini lebih baik.

Tips:
Selain menggunakan Sound Recorder (default Ubuntu), anda boleh juga memasang Audio Recorder di mana tetapannya yang lebih terperinci dan menyokong persekitaran Unity.

Selamat mencuba.. jika anda ada cara yang paling senang silalah berkongsi dengan saya, sila tinggalkan komen..

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Theme apa tu?

Arya Putra berkata...

sudo apt-get install pavucontrol

kena mention benda ni bro sebab contohnya Linux Mint takde Pulse Audio Volume Controller tu..

deensokmo berkata...

@Arya putra
sudo apt-get install pavucontrol pakai terminal.. pun boleh juga pavucontrol (aku dah bold tu) melalui USC..

@Asrul Rae X
Aku pakai theme elementary, window border pakai eHomosapien.. entah version brapa aku tak ingat..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...