14 Oktober 2011

Temu Lawak Bersama DeenSokmo

Saya rasa inilah entri wawancara yang pelik pertama kali anda terjumpa pada mana-mana blog, entah siapa yang datang membuat temuramah dengan deensokmo ini, saya pun tak kenal, dan daripada mana beliau muncul pun saya tak tahu..

Siapakah gerangan yang menemuramah deensokmo tidak penting, yang penting kita saksikan temubual ini bersama deensokmo.

Makhluk Asing: MA
DeenSokmo: DS

MA: Apa khabar Densokmo? Sihat?

DS: Khabar baik. Dah tanya apa khabar.. kenapa tanya sihat pulak? Kamu tu sihat ke?

MA: Aku sihat. Pertama sekali, aku nak ucapkan terima kasih kerana sudi bersama dengan aku. Aku harap kamu dapat menjawab semua soalan dan tuduhan aku ini dengan mulianya.

DS: Sama-sama. Insyaallah, semua akan aku jawab dengan tenang. Apa yang beria sangat kamu mahu menemu bual aku? Aku ... (perbualan terhenti. twitt..twitt..twitt.. Ada burung lalu).

MA: Ehem. Burung apa tu?

DS: Burung Pidgin..

MA: Burung Pidgin? Burung Pidgin burung apa tu? (perut MA Berkerut seribu, nak berkerut dahi, dahi tak ada).

DS: Burung Pidgin ni macam murai jugak. Itu sebabnya dulu aku pasang Pidgin IM untuk bersembang dan bermurai dengan kawan aku. Sekarang burung tu dah tak ada, yang ada Empathy IM iaitu bukan sejenis burung tapi sejenis hubungan akrab sesama kita. Kalau kamu mahu, burung Pidgin aku boleh tangkap semula.

MA: Oh! Begitu, fahamlah aku. Kenapa kamu buat blog pasal Ubuntu? Kenapa tidak dimasukkan artikel pasal ayam, burung, unta, harimau, ikan ke? Atau perkara lain yang mungkin boleh menaikan trafik pengunjung blog?

DS: Ni aku nak bagitau. Benda yang kamu sebut tu (ayam, burung, unta.. dan blaa.. blaa) adalah tergolong dari kalangan haiwan. Nama-nama Ubuntu sebenarnya diambil sempena nama-nama haiwan terpilih contohnya Koala, Lynx, Meerkat dan sekarang Ubuntu 11.04 dinamakan oleh haiwan Narwhal. Idea blog ini dihiasi dengan Ubuntu kerana rasa ingin berkongsi. Sebab blog tentang muzik, politik, artis, filem dan automotif sudah ramai orang yang buat. Pengunjung blog aku boleh dibilang jari, kalau jumlahnya ramai pun sekali pun, apa yang aku dapat?

MA: Kenapa ada 2 resepi Nasi Dagang dan Sup Tulang dalam blog deensokmo? Tak mahu gugurkan  ke entri resepi ini?

DS: Nasi dagang asalnya dari Pantai Timur dan Sup Tulang terkenal di serata Malaysia. Aku suka makan nasi dagang hee hee.. dan hirup sup tulang. Huu.. huuu.. huu. Nasi dagang inilah yang memberi ilham kepada aku untuk meletakan perkataan SOKMO dihujung DEEN. Sup Tulang pula membawa maksud blog ini sesuai kepada semua rakyat di Malaysia dan kepada Asia Tenggara khususnya. 2 Resepi ini tidak akan dibuang, malah ada pengunjung blog yang jatuh hati kepada Ubuntu dalam mencari resepi nasi dagang di internet dan terjumpalah blog resepi Ubuntu ini.  Jadi, 2 entri resepi itu boleh aku katakan jerangkap samar.

MA: Oh! Ya. Apa maksud "Doh kalu lagu tu, guane gamok"? Aku perhatikan slogan ini tidak pernah berubah walaupun tema blog telah berubah-ubah. Boleh kamu jelaskan secara terperinci?

DS: Haa.. haa.. haa. Aku sendiri pun tak tahu kenapa aku suka ayat itu. Ada banyak makna yang tersirat. "Doh kalu lagu tu" bermaksud "If like that" atau dalam Bahasa Malaysia ialah "Jikalau begitu". Manakala pegertian "guane gamok?" adalah makna kepada soalan yang dituju kepada seseorang itu tentang reaksinya setelah menyelaminya sebentar tadi. Atau ringkasannya "Bagaimana penerimaanmu?" dan dalam bahasa Inggeris "How do you feel?" Adakah kamu faham? Okey aku jadikan satu ayat mudah dengan mencantumkan 2 ayat tersebut iaitu "Jikalau begitu, bagaimanakah penerimaanmu?" (soalan ini dilontarkan kepada pembaca blog). Sama juga jika saya sebut "If like that, how do you feel?"..(atau boleh juga "what do you think?").

MA: Baiklah, soalan seterusya. Ini soalan menjerat. Sejak kamu menggunakan dan mempromosi Ubuntu ini, apakah kamu tidak pandang kepada OS lain seperti Windows? Dan  apakah yang kamu nampak perkembangan Windows hari ini?

DS: Menjerat ker? Biasa jer. Aku guna Ubuntu dan promosi bukan niat keuntungan dan Windows masih lagi menjadi OS ke dua aku. Jadi, tolong nasihatkan kepada pembaca semua walau pakar mana sekali pun dalam Ubuntu-linux, ingat ada masa dan ketika Windows akan menjadi penawar. aku nak ambil 1 teladan positif daripada kisah Nabi Muhammad S.A.W dalam mengembangkan syiar Islam, baginda tidak pernah menolak kaum bukan Islam meskinpun beliau dimusuhi olehnya. Beliau juga tidak menganggap golongan kafir sebagai musuh, bahkan menerima kehadiran golongan ini di dalam empayar negara Islam. Di sini maksud aku, bukan soal agama; tetapi pokoknya menjurus ke arah keperibadian beliau yang mencerminkan kemurliaan seorang pemimpin yang berkawan tanpa mengira agama dan bangsa. Menyentuh perkembangan Windows sekarang ini, terus terang aku katakan, sejak Win7 dikeluarkan, aku jarang benar buka Windows dan hanya menggunakannya untuk menyelesaikan masalah kerja dan beberapa perisian yang Ubuntu masih belum lagi menyokongnya. Win 7 Sekarang pun belum khatam lagi, dah muncul pula Win 8 Trial.. ermm.. tak banyak yang aku tahu berita tentang Windows. Sebab dalam Windows aku jadi pengguna biasa sahaja.

MA: Lazimnya penulis blog yang berkait komputer dan IT adalah kerana mereka memiliki aliran komputer semasa mereka menuntut di kolej  atau Universiti dahulu. Jadi adakah kamu juga daripada aliran Sains Dan Komputer? Dan kamu berasal daripada kolej mana?

DS: Itu pandangan kamu sahaja. Lebih kurang 13 tahun yang lalu aku belajar di Politeknik dalam bidang Elektronik. Bidang ini tidak kena-mengena dengan komputer pada waktu itu; dan pada masa itu juga tidak seorang pun pelajar yang mampu memiliki mesin pencetak, apatah lagi sebuah komputer riba. Tokey balak jer yang mampu beli pada harganya sekitar RM8,000 untuk sebuah komputer dan telefon bimbit asas (tahun 1996) sekitar RM3,500. Kalau kamu tak percaya, bila kamu sampai rumah kamu nanti, tolong tanya bapak kamu harga gajet-gajet ini pada tahun tersebut. Pendek cerita, aku hanya mengenali komputer pada tahun 2007 walaupun aku telah membelinya pada tahun 2004 melalui skim yang ditawarkan oleh KWSP.

MS: Lagi soalan aku. Susah tak hendak menulis dan mengekalkan blogspot Ubuntu ini?

DS: Eh! Menulis blog yang mempunyai artikel sumber terbukalah yang senang. Sebab apa, bila baca blog orang lain.. faham apa yang dia cuba sampaikan dan kemudian salin semula ke blog kita dengan olahan kita sendiri. Ayat biar menyimpang tidak mengapa, yang penting maksud yang hendak dipaparkan itu tidak lari. Hendak mengekalkan populariti ke atau supaya blog ini tidak terkubur? begitu ker maksudnya? Tak kiralah yang mana satu, sebenarnya kalau ditanya soalan ini kepada blogger lain jawapan yang biasa dengar iaitu MASA. Ya! Masa adalah menjadi penentu dan ukuran, aku beri alasan ini kerana aku pun ada komitmen lain yang sedang menunggu.

MA: Apakah sumbangan kamu setakat ini terhadap komuniti Ubuntu terutamanya di Malaysia ini? Adakah kamu mengenali blogger Ubuntu yang lain atau penulis blog sumber terbuka yang lain di Malaysia amnya?

DS: Aku penulis bebas, jika suatu hari nanti aku nak tulis pasal kereta, aku akan tulis. Namun buat masa ini belum lagi. Sumbangan aku? Err.. adalah satu dua, antaranya menghidupkan kempen memiliki Baju Ubuntu.. mempromosikan Ubuntu kepada kawan-kawan melalui MukaBuku, secara lisan, dan itu sahaja kot. Susah hendak bergerak seorang, kena buat geng baru best skit. Aku ada juga menyertai KOSTEM (Koperasi Sumber Terbuka Malaysia) untuk merapatkan jurang komuniti ini. Ditanya mengenai hubungan aku dengan blogger (sumber terbuka) yang lain, hanya 1 orang jer yang aku kenal gitu-gitu. Jadi, gitu-gitulah aku.. 

MA: Sebelum aku mahu mengakhiri wawancara ini. Jika sebelum ini aku tanya tentang perkembangan Windows, jadi bagaimana kamu melihat perkembangan OS linux khususnya di Malaysia ini?

DS: Ini pandangan aku sahaja. Perkembangan Linux di Malaysia sudah mula menapak kehadapan, tapi ditahap yang masih belum dapat dibanggakan. Kewujudan tablet PC Android dan telefon pintar Android membuktikan rakyat Malaysia sudah mula menerima Linux meskinpun ada diantara mereka tidak sedar yang mereka telah pun menggunakan linux di sebalik gajet Android tersebut.

MA: Akhir sekali, apakah harapan yang bermain di fikiran kamu dan boleh tak selitkan sedikit mesej kepada pengguna yang masih belum lagi menggunakan Ubuntu atau takut-takut untuk mencuba Ubuntu...

DS: Semua orang ada harapan. Tinggi atau rendah, impian tercapai atau tidak bukanlah ukuran aku. Cuma, aku nak beritahu bahawa kita ada pilihan, mencuba sesuatu yang baru itu sebenarnya indah. Ubuntu adalah percuma, bebas virus, lebih stabil dan ada Umphh!! Serta banyak lagi faedah lain. Aku sendiri pun masih belajar. Mesej aku ialah kepada pengguna Windows janganlah suka menabur fitnah mengatakan Linux adalah susah, semua itu karut dan tidak berasas. Cuba Ubuntu dulu baru bercakap. Rasai sendiri dulu baru komen. Ingat, sesuatu yang percuma itu tidak boleh dibandingkan 100% dengan yang berbayar.

MA: Baiklah, kita pun sudah sampai ke penghujungnya. Aku ucapkan terima kasih sekali lagi kepada saudara DeenSokmo. Semoga berjaya dan tabah menangani cabaran.

DS: Sama-sama kembali. Kesempatan ini juga aku nak ucapkan tahniah kepada mereka yang telah cuba menggunakan Sistem Operasi Ubuntu samada secara Live atau pasang pada komputer. Sekian. Wassalam.

2 ulasan:

doulnut berkata...

terbaiklah boh! Tapi MA tu dah macam Metro Ahad la pulak.

Arya Putra berkata...

buat tutorial 3D desktop boleh?
hehe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...