01 Disember 2009

Tutorial AM Pemasangan Ubuntu

ASAS PEMASANGAN UBUNTU

Untuk pemasangan mentah, anda memerlukan perkakasan yang disokong oleh Ubuntu itu sendiri. Dari erti kata lain, tidak semua perkakasan anda akan mampu disokong oleh Ubuntu kerana sesetengah perkakasan memerlukan langkah-langkah lain untuk berfungsi didalam ubuntu. Selain itu, anda juga memerlukan Cakera Keras Ubuntu yang telah sedia diburnkan di CD. Untuk mendapatkan ISO Ubuntu ini, anda perlu muat turun imej tersebut dilaman Ubuntu itu sendiri.

Mendapatkan Imej/ISO Ubuntu
  1. Lawat laman Ubuntu di Ubuntu.com - Download
  2. Pilih jenis Ubuntu yang anda inginkan bersesuaian dengan jenis alat pemprosesan anda. Alat pemprosesan Intel dan AMD kesemuanya menyokong Ubuntu versi 32bit (x86). Bagaimanapun jika alat pemprosesan anda menyokong arahan x86-64 maka Ubuntu versi 64bit juga boleh digunakan.

  3. Selesai memilih jenis imej untuk installasi, anda perlu memilih mirror paling dekat untuk muat turun. Ingat, bahawa tidak semestinya mirror yang dekat dengan lokasi anda adalah mirror yang terpantas. Kemungkinan mirror lain juga boleh memberikan prestasi yang lebih pantas dari mirror berdekatan.

  4. Jika proses muat turun sudah dijalankan, anda hanya perlu tunggu dan tunggu sehingga proses muat turun tadi selesai.

Cara Membakar ISO/Imej ke dalam CD

Perhatian, sebelum bakar imej CD Ubuntu, pastikan keutuhannya dengan menggunakan md5sum. Katakan jika checksum fail ISO tersebut adalah 24ea1163ea6c9f5dae77de8c49ee7c03 seperti yang dipaparkan pada halaman muaturun imej tersebut dalam fail bernama MD5SUMS, hasil md5sum juga mestilah sama dengan yang diberi. Contoh menjalankan checksum pada terminal mana-mana sistem GNU+Linux:

$ md5sum ubuntu-8.10-desktop-i386.iso 24ea1163ea6c9f5dae77de8c49ee7c03 ubuntu-8.10-desktop-i386.iso

Rujuk MD5 hash untuk ubuntu di sini

Pada windows pula:

  1. Dapatkan md5sum dari http://www.etree.org/cgi-bin/counter.cgi/software/md5sum.exe

  2. Salin md5sum.exe ke dalam %windir%\system32

  3. cd ke direktori imej iso tersebut. Katakan ubuntu-8.10-desktop-i386.iso berada dalam C:\Document and Settings\Administrator\Desktop\

$ cd "C:\Document and Settings\Administrator\Desktop"

  1. Periksa md5sum

$ md5sum ubuntu-8.10-desktop-i386.iso

Atau boleh juga guna perisian yang mempunyai antaramuka seperti winmd5sum.

Menggunakan WINDOWS

Untuk memulakan proses membakar anda perlu mempunyai satu aplikasi yang membenarkan anda bakar dari imej. Terdapat beberapa kekeliruan yang kerap terjadi dimana pengguna melakukan proses bakar imej Ubuntu seperti cara bakar fail-fail biasa. Langkah berbeza perlu di ambil untuk bakar fail imej/ISO. Aplikasi-aplikasi di Windows yang membenarkan proses bakar CD dengan menggunakan ISO adalah:

Anda perlu memuat turun aplikasi tersebut sekiranya anda ingin melakukan proses bakar ke atas ISO/imej tersebut. Jika anda sudah memiliki aplikasi tersebut, maka langkah-langkah membakar akan dimulakan.

  1. Masukkan CD kosong ke dalam CD Drive anda.

  2. Pergi ke lokasi di mana imej/ISO Ubuntu anda berada.

  3. Right-Click ISO/imej tersebut dan pilih Open With, kemudian anda harus memilih untuk membuka imej tersebut dengan menggunakan UltraISO.

  4. Setelah membuka imej tersebut menggunakan UltraISO, anda hanya perlu menekan icon 'Burn Image' tersebut.

  5. Sistem anda secara automatik akan memulakan proses menulis data tersebut kepada CD yang anda masukkan.

  6. Selesai proses burn, CDROM anda akan terbuka.

  7. Untuk memastikan proses tadi berjaya, masukkan semula CD tadi ke dalam CDROM dan lihat jika terdapat fail-fail Ubuntu di dalam CD tersebut.

Bakar Menggunakan Ubuntu

Untuk memulakan proses bakar dengan menggunakan Sistem Pengoperasian Ubuntu, anda memerlukan satu CD kosong bersama dengan fail imej/ISO yang telah anda muat turun sebentar tadi. Jika kedua-duanya sudah tersedia, proses membakar boleh dimulakan.

  • Masukkan CD ke dalam pemacu CDROM.

  • Satu tetingkap popup akan terpapar, padam tetingkap tersebut kerana kita tidak akan menggunakan tetingkap tersebut.

  • Buka nautilus, kemudian browse kepada lokasi di mana ISO tadi di simpan.

  • Right-Click kepada iso tersebut, kemudian pilih pilihan "Burn to Disk". Anda mungkin akan mempunyai pilihan "file image" atau CD Drive, pilih untuk bakar ke dalam CD Drive.

  • Untuk pilihan kelajuan proses bakar, seelok-eloknya anda pilih kelajuan yang paling perlahan untuk memastikan tiada data yang terlewah.

  • Sistem Ubuntu anda akan memulakan proses membakar dan anda hanya perlu tunggu sehingga proses tersebut selesai.

  • Jika CDROM telah terbuka, pastikan fail sudah ditulis pada CD tersebut.

Proses Pemasangan Bermula (rakaman skrin)

Boot komputer anda daripada CD dengan membuat penetapan awal pada BIOS. Ada sesetengah BIOS hanya tekan F12 atau ESC untuk bermula boot. Pilih CD rom atau seumpamnya.


Pilih Bahasa


Pilih Install ubuntu


Tunggu sehingga selesai



kemudian pilih bahasa lagi..



Pilih Kuala Lumpur


Pilih jenis Keyboard (Default US)


Pembahagian cakera, tentukan pilihan anda, kemudian forward. Sila google cara ini di internet. (saya akan update kemudian)


Isi semua maklumat anda


Langkah akhir pastikan semuanya seperti awal tadi. Jika tidak sila BACK untuk mengulanginya. Dan tekan Install jika sudah pasti!


Pemasangan bermula, 20 - 30 minit. Bergantung keupayaan komputer anda.


Restart komputer anda


keluarkan CD dan ENTER


Sekarang anda boleh bermula UBUNTU. Nantikan tajuk apa yang perlu dibuat selepas pemasangan. Bagaimana pun anda sudah boleh menggunakannya.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...