01 Disember 2009

Kaedah Pemasangan Ubuntu

Terdapat beberapa cara bagaimana memasang ubuntu pada komputer, laptop mahupun netbook anda. Di sini, post ini tiada cara pemasangan ubuntu, tunggu episod pemasangannya nanti. Cuma saya mahu bagi pandangan mengenai pemasangan yang sesuai pada apa jenis komputer anda.


Ubuntu9.04 Netboot Remix

Sebelum itu, saya mahu jelaskan yang saya bukanlah seorang yang mahir komputer, kata orang baru setahun jagung pegang "mouse". Bagaimanapun saya akan utarakan idea apa yang saya tahu sahaja seberapa jelas.

Keperluan
  • Mesti ada komputer, laptop netbook mini atau apa sahaja peralatan yang boleh dipasang OS (Operating System).
  • Live CD ubuntu (ubuntu 9.04, 9.10 atau ikut pilihan anda). Live CD ubuntu boleh didapati secara percuma melalui website rasmi http://www.ubuntu.com/ samada muat turun atau order CD.
  • Kalau untuk netbook, sila muat turun file ISO dan pakai aplikasi Unetbootin di sini
  • Dan terakhir, sudah tentu minat pada ubuntu. Sebab newbie akan banyak try and error dan anggaplah kesilapan dan kesalahan sebagai tapak permulaan untuk berjaya.
Kategori kaedah pemasangan ubuntu
  • Manual Dual boot. Untuk pengguna mahir. (pasang sebelah menyebelah dengan Windows sedia ada).
  • Guide: Entire Used Hardisk - Guna kesemua ruang hardisk dan buang OS lain.
  • Kaedah Wubi: pasang ubuntu dalam Windows anda.
  • Klik sini untuk pemasangan.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...