27 Disember 2009

Menukar Installer CD/DVD kepada ISO

Mungkin ada di antara kita yang pernah beli CD installer software-software tertentu (tak kiralah tulen ke palsu) contohya Photoshop, Windows dan lain-lain. Adalah bagus untuk simpan CD tersebut dan buat satu salinannya semula.

Tetapi anda mempunyai cara tersendiri untuk menyimpannya dalam bentuk softcopy ke dalam hard disk, maklumlah hard disk sekarang ini saiznya semuanya besar-besar, boleh simpan macam-macam.

Apa yang saya hendak berkongsi di sini ialah, bagaimana saya menukar installer (Windows 7 Starter dalam DVD) menjadi ISO untuk di pasang ke dalam Ubuntu melalui Virtual Box. Saya lakukan ini sebab saya tiada External DVD rom, sebab Netbook Dell mini 10 memang tiada DVD rom. Installer OS Windows ini saya dapat semasa membeli komputer mini tersebut.

Saya tidak mahu cerita aplikasi yang boleh di pasang pada windows untuk convert OS ini, sebab memang windows ada banyak pilihan converter. Cuma saya mahu tunjukkan cara ini melalui 2 kaedah mengunakan Terminal (command line) dan Brasero dalam Ubuntu.

Tukar ke ISO menggunakan Terminal

Oleh kerana saya ada sebuah lagi komputer yang ada DVD Rom yang sudah di pasang Ubuntu, saya pun masukan OS installer Windows 7 dan buka terminal (Applications>Accessory>Terminal), kemudian saya taip code berikut:

cat /dev/sr0 > /home/deensokmo/Win7Starter.iso

Di mana /dev/sr0 adalah nama peranti/cakera pada komputer. Untuk mengenalinya klik System>System Monitor>kemudian pilih TAB file system, anda akan nampak di sana.

"Win7Starter" saya reka untuk nama baru OS Windows.

Selepas taip code di atas, tunggu sehingga selesai.

Contoh yang saya buat di atas, bermaksud kerja-kerja convert akan diletakkan kedalam folder home saya dengan nama baru yang telah diberi.

Kemudian hasil imej ISO ini dapatlah saya pasang ke dalam Ubuntu melalui Virtual box dalam Netbook saya.

Tukar ke ISO menggunakan Brasero Disc Burner

Masukan CD/DVD installer ke CD Rom komputer anda. kemudian buka Brasero:
Applications>Sound & Video>Brasero Disc burner

Gambar 1
Klik Disc copy seperti dalam gambar 1

Gambar 2

Contoh CD yang saya buat ialah Operating System Linux wattOS-RC1; Gambar 2:
1. Installer CD yang dikesan oleh Brasero
2. Pilih "Image File"
3. Klik properties untuk membuat beberapa tetapan, akan muncul seperti Gambar 3.

Gambar 3

1. Berikan nama data yang hendak di tukar ISO tersebut.
2. Disc Image Type: pilih ISO
3. Cari lokasi folder untuk simpan ISO yang bakal dibuat.
4. Tekan "Close" selepas anda berpuas hati dengan ketetapan ini.
5. Tekan butang "Copy" spt Gambar 2 untuk memulakannya.

Gambar 4

Proses Copy CD installer kepada ISO sedang dilakukan. Setelah selesai, browse imej ISO di dalam folder yang anda telah simpan.

Imej ISO ini bolehlah berkongsi dengan rakan melalui USB pendrive...

Sekian..

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...