09 Disember 2009

Perlukah Upgrade Ubuntu anda?

Semua orang suka kepada yang baru, version lama sudah ketinggalan. Benarkah situasi ini? Jawapannya adalah YA! Kebanyakan peranti baru memerlukan ruang yang lebih besar, speed yang lebih laju, grafik yang lebih menyerlah dan beberapa kriteria lain.

Di sini saya ingin buat satu rumusan ringkas, contoh yang saya ketengahkan ini adalah upgrade ubuntu 9.04 kepada 9.10. Jika kita melayari pesawang ubuntu.com, memang banyak kelebihan antara 2 versi tersebut. Saya tidak mahu membuat perbandingan perkara ini, cuma saya mahu anda faham untuk apa upgrade? Jika anda sekarang menggunakan ubuntu 9.04, dan sudah selesa dengan menu-menunya, fungsi-fungsinya, serta beberapa aplikasi lain, semua peranti yang telah dibuat tetapan dapat bekerja dengan baik. Untuk apa upgrade?

Setiap versi yang dilancarkan ada kelebihan masing-masing. Daripada sebahagian pembacaan saya di ruang forum seluruh dunia, kebanyakan yang telah upgrade akan mengalami masalah untuk membuat tetapan tertentu umpamanya sambungan Network, sound, Flash dan sebagainya. Tidak dinafikan ada yang berjaya mengatasi masalah yang timbul. Itu hanya pada yang sudah mahir ilmu ubuntu, macamana dengan kita yang masih newbie (baru nak berjinak-jinak)? kalau tahu pun hanya sepatah dua sahaja.

Pada pendapat saya, baik pakai sahaja versi yang anda gunakan sekarang ini. Tidak akan timbul masalah lain, dan ingat tujuan kita membeli komputer adalah untuk kegunaan harian, melayari internet, mendengar lagu, menyunting audio dan video, menyimpan data-data mahupun gambar-gambar kenangan. Setiap satu masalah yang timbul akan membuatkan kita susah untuk menggunakan komputer. Kalau orang yang pakai Windows, hari-hari berperang dengan virus, komputer semakin lama jadi slow dan macam-macam lagi. Kita yang pakai ubuntu pulak (newbie) hari-hari buat ujian perkara baru, Distro baru, tukar desktop enviroment (gnome, KDE, Xfce dll) dan akhirnya komputer kita jemmm.. pastu search lagi kat internet macamana mahu selesaikannya. Nampaknya kedua OS ini kerja buang masa sahaja.

Bagaimanapun, itu adalah pendapat saya sahaja. Anda berhak menafikannya sebab komputer yang anda beli adalah hak anda, bukan saya punya. Tidak salah anda mencuba itu dan ini pada ubuntu, kata orang; proses pembelajaran akan melalui jalan kesulitan sebelum berjaya. Anda boleh mencuba selagi anda tidak bosan asalkan ada minat yang mendalam. Janganlah kerana disebabkan hal-hal yang remeh-temeh anda terus tinggalkan LINUX dan berpatah semula ke Windows, amat merugikan. Windows mempunyai kelebihan berbanding Ubuntu, sangat user friendly sebab itu Bill Gate sangat kaya, sebab itu Yahudi mampu tindas orang Islam. Jika anda sudah tahu, tidak mengapa. Tapi cuba belajarlah boikot produk Israel demi tanggungjawab anda sebagai Muslim. Nampaknya isi saya sudah lari dari topik, ini sekadar iklan sahaja.

Baiklah, untuk peminat ubuntu berdasarkan tajuk "Perlukah Upgrade Ubuntu Anda", anda mempunyai pilihan, kata pepatah tepuk dada tanya selera.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...