16 Disember 2010

Mudahnya Berkongsi Fail Melalui Dropbox

Dropbox adalah aplikasi yang dikhususkan untuk menyimpan data secara talian internet (online). Uniknya, aplikasi ini akan mencipta direktori yang sama pada komputer anda seperti direktori di dalam akaun dropbox. Jadi, semasa tiada talian internet anda masih lagi dapat mencapai direktori ini. Sebaik sahaja komputer disambungkan ke internet, Dropbox akan automatik Syncronise semua fail dan direktori. Mana-mana direktori (folder) yang ingin dikongsi dengan rakan, anda hanya perlu tentukan pilihan "sharing" dan masukan e-mel rakan anda.

Baiklah, untuk mula menggunakannya, anda harus membuat pendaftaran yang ringkas (macam facebook sahaja) untuk memiliki akaun Dropbox tersebut. Sesiapa yang belum lagi memiliki akaun dropbox, Klik Daftar Dropbox untuk memulakannya.

Selain boleh dipasang pada Ubuntu, ianya juga menyokong Windows, Mac, IPhone dan Android Phone serta lain-lain. Anda boleh muat turun Aplikasi ini melalui laman rasminya di www.dropbox.com. Pemasangannya amat mudah, kalau DEB tidak perlu saya jelaskan secara perinci; anda hanya perlu dwi klik sahaja. Begitu juga kepada pengguna Windows.

Terdapat beberapa pakej saiz simpanan (storage) yang disediakan,  pakej percuma yang ditawarkan  adalah cuma 2G sahaja.

Selamat mencuba.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...