19 Mac 2010

Menonton Video 3GP Dan Mendengar Audio Format AMR Di Ubuntu


Kebanyakan di antara kita memiliki koleksi video klip yang berformat 3gp yang ada dalam telefon bimbit dan juga rakaman suara daripada telefon bimbit menggunakan format amr. Saya dapati, ubuntu tidak menyokong 2 format ini secara lalai (default). Setiap kali mahu memainkan video format 3gp menggunakan Movie Player, akan meminta decoder AMR untuk di pasang. Bila saya ikut arahan pemasangan ini. AMR decoder ini tidak dijumpai.

Sebenarnya ianya telah lengkap di MEDIBUNTU. Namun saya belum sempat menyelongkar code AMR ini. Jika anda ada masa terluang bolehlah membaca dan menyelongkar cara-cara pemasangan decoder ini di medibuntu. Untuk menyenangkan kerja saya memainkan video format tersebut, saya terus sahaja memasang RealPlayer untuk Linux. Pemain mutilmedia ini ternyata menyokong 3ggp, 3gp, amr dan lain-lain tanpa perlu memasang apa-apa decoder tambahan sebaik sahaja memasangnya di Ubuntu.

Untuk memasangnya, Klik RealPlayer dan muat turun download deb installer. Anda hanya dwi klik fail yang dimuat turun tadi. Selesai pemasangannya, semua format audio dan video yang ada di dalam simpanan anda akan membuatkan RealPlayer sebagai default player. Jika anda tidak suka, contohnya fail video "KL Drift.avi"; di mana format avi ini mahu dimainkan secara default oleh VLC Player dan bukannya RealPlayer; apa yang anda harus lakukan ialah klik kanan pada fail tersebut Properties>Open with>VLC. Pastikan anda memasang VLC terlebih dahulu. Begitu juga dengan format video dan audio yang lain. VLC Player boleh dipasang melalui ubuntu Software center atau Add/Remove program..

Sekian. Terima kasih...

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...