04 Mac 2010

Kejayaan Ubuntu Linux Dalam Pembikinan Filem Ternama

Ada segelintir di antara kita yang sudah menonton filem hebat ini bukan? Filem fiksyen sains Avatar ini mendapat pelbagai anugerah dan kejayaan yang memaparkan kecanggihan penggunaan peralatan dan perisian termaju disebalik pembikinannya. Sudah tentu memerlukan perkakasan, perisian dan Operating System yang berkupayaan "supersonik".

Apakah kaitan filem ini dengan Ubuntu? Pihak Weta Digital adalah sebuah syarikat Digital Visual Effect yang mana mereka telah mengubah-suai kediaman software Massive dan menggunakan 10,000 kaki persegi pengkalan datanya dengan lebih 35,000 CPU.

Sejak dari tahun 2008 hingga sekarang, Weta Digital telah memuatkan pengkalan datanya dengan 34 rak di mana disumbatkan lebih 4,000 Hewlett-Packard Blade Server berkeupayaan RAM 104TB. Dan, di sinilah lebih kurang 90% menggunakan Ubuntu sebagai nadi untuk mengerakkan mesin-mesin tersebut yang setiap satunya dihubungkan dengan rangkaian berkelajuan 10 gigabytes persaat.

Antara filem-filem lain yang dihasilkan oleh Weta Digital adalah seperti The Lord Of The Ring, King Kong, Fantastic Four, Eragon, X Men, dan i-Robot.

Bukan itu sahaja, terdapat juga syarikat animasi lain seperti DreamWorks dan Pixar menggunakan bantuan Linux untuk menghasilkan filem-filem besar seperti Titanic dan lain-lain. Selain itu, kartun animasi tempatan Upin & Ipin juga turut melalui proses yang sama yang diterajui oleh Linux Mimos.

Adakah anda nampak Ubuntu Linux sebuah sistem operasi komputer yang "bodoh-bodoh"??? Jelaslah di sini, mereka di luar sana masih menganggap Linux sama seperti 6 - 7 tahun lepas! Sepatutnya anda bangga menggunakan Ubuntu Linux. Jika anda masih belum mencuba Ubuntu linux, inilah masanya untuk mengorak langkah dan mencipta kelainan. Rasailah sendiri kehebatan Ubuntu yang percuma ini....!!

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...