07 Mac 2010

Kenali Aplikasi Dalam Ubuntu Linux Sebagai Pengganti Aplikasi Windows

Saya percaya, kenapa sesetengah pengguna takut untuk mencuba Ubuntu (atau Linux amnya) sebagai Sistem Operasi komputer adalah kerana mungkin Linux tiada aplikasi yang sedang digunakan seperti di dalam Windows. Sebenarnya golongan ini, tidak tahu sumber rujukan di mana perlu mendapatkan aplikasi yang diinginkan bagi tujuan-tujuan peribadi, pejabat, grafik, multimedia, permainan dan lain-lain.


Anda sebagai pengguna komputer telah disajikan dengan Windows sebagai Sistem Operasi komputer sejak mengenali komputer. Di mana, rakan sekeliling anda juga begitu; jadi secara tidak langsung anda akan terbiasa menggunakan aplikasi yang dipasang di dalam Windows. Ini bukan salah anda, malah sesiapa pun tidak bersalah. Windows didatangkan lengkap semasa membeli komputer, inilah strategi pemasaran Microsoft dan pembekal perkakasan lain.


Baiklah, bagaimana pula jika pada peringkat awal anda membeli dan belajar komputer yang disertakan sekali dengan Ubuntu Linux? Sudah tentu anda akan terbiasa dengan aplikasi yang ada di dalam Linux tersebut. Tiba-tiba ada rakan yang memperkenalkan "Windows" kepada anda, sudah tentu anda takut menggunakan Windows tersebut dan khuatir aplikasi didalamnya tidak memenuhi kemahuan anda. Apakah ada aplikasi atau perisian Windows yang boleh menyunting gambar, Video, Internet messenger dan sebagainya?


Inilah gambaran yang saya cuba sampaikan kepada anda, jika saya menulis sehingga seribu patah perkataan sekalipun untuk memperkenalkan Ubuntu Linux kepada anda sedangkan anda tidak pernah mencuba Ubuntu, sampai bila-bila anda akan bergantung kepada yang satu. Saya bukanlah fanatik Linux, malah saya juga kadang kala bergantung juga kepada Windows atas alasan tertentu. Saya ada Netbook Dell mini 10 dual boot Ubuntu dan Win 7. Komputer Desktop yang saya taip artikel ini, saya pasang Win XP di dalam Virtual Box.


Okeylah, berbalik kepada tajuk; saya hanya bagi pautan ini Linux Equivalents untuk anda menyelongkar apakah perisian yang sama fungsi yang terdapat di dalam Windows yang mana boleh di pasang di dalam Ubuntu Linux anda. Percayalah, semua perisian yang terdapat di dalam pautan ini hampir keseluruhannya adalah percuma (lebih kurang 4,000 aplikasi percuma menanti anda). Selepas ini, anda yang masih menggunakan Windows tidak was-was untuk mencuba atau menggunakan Ubuntu!

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...