13 Mac 2010

Mari Memasang Songbird Media Music Player

Songbird Media music player
Songbird boleh dikatakan Desktop Web-player. Antara banyak-banyak aplikasi pemain muzik dalam ubuntu, saya boleh beri 5 bintang kepada Songbird. Kalau anda mahu tahu, anda harus mencubanya sendiri. Secara ringkasnya:
  1. Banyak Add-ons menarik yang boleh ditambah, enable dan disable jika tidak suka
  2. Senang mencari lagu dalam Library (gambar 1 kotak 1)
  3. Memaparkan lirik lagu apabila lagu dimainkan (gambar 1 kotak 2). Ini perlu ada sambungan internet, kemudian anda boleh save lirik tersebut.
  4. Sukar diterangkan sebab terlalu banyak fungsi-fungsi, anda boleh selongkar sendiri!
klik pada gambar untuk besarkan imej
Gambar 1

Muat turun lagu
Anda juga boleh muat turun lagu-lagu daripada talian internet dengan memasang "SkreemR". Contoh gambar 2 di bawah menunjukkan saya sedang memuat turun lagu setelah menaip judul lagu.
Klik untuk besarkan imej
Gambar 2

Gambar 2 kotak 1 - taip judul lagu
Gambar 2 kotak 2 - muncul senarai lagu yang ditaip
Gambar 2 kotak 3 - klik untuk muat turun percuma

Memasang Songbird Ke Dalam Ubuntu Anda
Saya bagi pautan ini untuk anda muat turun dan memasang Songbird. Ada macam-macam cara...
Saya rekemen ambil versi yang terkini..

Pemasangan Songbird 1
Pemasangan Songbird 2


Entah saya jadi pening mahu tulis tutorial pemasangan Songbird ini, ada banyak cara pulak :) :) . saya ambil paling senang iaitu pemasangan Songbird 1. Di situ ada Songbird fail deb, selepas muat turun dwi klik jer dah siap.. dan buatlah beberapa setting seperti mana yang disyorkan. Melalui GetDeb juga amat mudah.. hanya tekan install sahaja, cuma pilih versi Ubuntu anda sahaja..

lihat Songbird Screenshot

Sekian..

1 ulasan:

paklah and me berkata...

As Salam en.Deen..terbaik Songbird..saya dah install..Songbird skang dah takde development untuk Linux, just untuk Windows ngan MacOS je...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...