02 Mac 2011

Ubuntu Nokia PC Suite: Nokuntu

Mungkin ada antara kita tidak kisah tentang penggunaan PC suite, atau secara amnya aplikasi hubungan antara telefon bimbit dengan komputer. Namun tahukah anda CD yang disertakan semasa pembelian tersebut amat membantu dalam menyelenggara maklumat pada telefon bimbit dengan dengan lebih cepat. Tapi sayangnya CD PC Suite tersebut hanya untuk Windows sahaja. Jangan risau, sumber terbuka ada caranya. Sebelum ini saya ada menyentuh beberapa artikel berkaitan telefon bimbit seperti menghubungkan peranti Bluetooh dengan Ubuntu dan HSDPA. Kali ini, saya ingin mencelikkan mata anda bahawa terdapat satu aplikasi Nokuntu

Aplikasi Nokuntu ini adalah jelmaan PC Suite Nokia untuk pengguna Ubuntu secara tidak rasmi. Saya tidak pasti adakah Nokia mengiktiraf aplikasi Nokuntu ini, namun setidak-tidaknya pengguna Ubuntu (10.04/10) boleh juga menggunakannya walaupun tidak menyeluruh.

Antara fungsi dan keistimewaan Nokuntu:
  1. General Support
  2. SMS Backup
  3. Cellphone Modem
  4. Media management
  5. Synchronization with Evolution
  6. Using the phone as Webcam
  7. Using phone as Modem
  8. Works with Gnome
  9. Visually atractive and similar in some aspects to Windows Nokia PC Suite
  10. Functions: autoconfiguration, media file manager, Syncronization with Evolution, send SMS from Nokuntu, send files to your cellphone from Nautilus, Wireless bluetooth webcam, bluetooth PC internet sharer (use the internet connection of your PC over bluetooth to navigate in your phone!)
  11. As you can probably note this suites in some cases just integrate some features present in the system, so you can access them in other ways also.
  12. Full bluetooth implementation
  13. Battery and model info in the main window
  14. Autodetects bluetooth or USB connection (with different fuctions each)
  15. Bluetooth PC internet connection sharer
  16. Tip for easy backup
Muat turun Nokuntu di sini http://sourceforge.net/projects/nokuntu/

Pemasangan: Dwi klik fail DEB tersebut dan untuk mengaksesnya Application > Office > Nokuntu.

Oleh kerana saya tidak memiliki telefon bimbit Nokia, maka saya tidak berpeluang menguji aplikasi ini, jika ada di antara anda yang telah memasang dan mencuba aplikasi Nokuntu ini, jangan segan-segan berkongsilah pengalaman anda di sini demi untuk pengujung yang lain.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Nama pun pelik je he he he

deensokmo berkata...

Nok untuk Nokia dan Untu daripada Ubuntu. Memang dlm Ubuntu ni banyak nama pelik2.. Malah Ubuntu pun nama yg kelakar he3

Guru Besar berkata...

ok..saya try jap

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...