23 Januari 2011

Memasang Internet Explorer 7 Pada Ubuntu

Tujuan saya mengetengahkan entri ini adalah disebabkan masih banyak lagi sektor awam di Malaysia yang tidak menyokong Internet Browser Sumber Terbuka seperti Firefox, Google Chrome, Opera dan sebagainya.

Saya pun tidak faham, kenapa lembap sangat untuk mereka melangkah maju kehadapan bagi merealisasikan kehendak ICT zaman sekarang, mereka fikir semua rakyat Malaysia masih lagi bergantung kepada Windows yang menggunakan IE sebagai lalai (default Intenet Browser).

Jadi, saya harap tutorial bergambar di bawah dapat menyelesaikan kesulitan tersebut terutamanya kepada pengguna Ubuntu di Malaysia khususnya.

Terlebih dahulu, buka Ubuntu Software Center dan sila pasangkan 2 (dua) Aplikasi berikut:
1. Wine.
2. PlayOnLinux.

Buka aplikasi PlayOnLinux. (Applications>Games>PlayOnLinux). Kemudian sila ikut arahan bergambar di bawah. Saya harap gambar-gambar di bawah dapat difahami tanpa saya sertakan penjelasannya.






















Sekian, selamat mencuba..

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Ok ke tu? Laju tak?

Tanpa Nama berkata...

Din, mu pasang LinkWithin kat blog mu boleh dok.

Aku suka baca artikel sini, tapi susah nak selongkar arkib entri. Leceh

deensokmo berkata...

Laju? IE bila berada dlm Ubuntu tak laju pun.. cukup sekadar ada drp tiada. Oh! ya, hambe dan bubuh linkwithin ni.. terima kasih di atas penambah baikan. Maklumlah saya ni bukan IT punya orang.. sudah tentu banyak kelemahan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...