06 Julai 2010

Memasang Mint Menu Pada Ubuntu 10.04

Mint Menu
Saya rasa ada di antara kita yang belum lagi mencuba Linux Mint. Distro ini merupakan antara yang popular dikalangan pengguna Linux amnya. Di pejabat saya, ada 1 komputer yang telah saya pasang ( komputer tersebut adalah kegunaan saya dahulu) dengan Linux Mint. Kini sedang digunakan oleh seorang perempuan yang tidak tahu menahu tentang ilmu komputer. Sehari dua sahaja beliau sudah dapat menguasai Distro ini.
 
Ialah amat mudah digunakan kerana Linux Mint dicipta di atas dasar Ubuntu dan Debian. Pokoknya sekarang, saya ingin menunjukkan bagaimana memasang Mint menu ini pada Ubuntu dan terpulang kepada anda samada lebih baik guna sahaja Linux Mint atau ikut tutorial saya ini.


Mint Menu ini pada dasarnya adalah menu Slab yang mana jika anda ikuti tutorial saya Memasang Gnomenu , di situ terdapat pilihan untuk Menu slab. Pastinya Mint Menu ini agak kemas dan tersusun indah selain penggunaannya yang amat flesksibel.

Pemasangan Mint Menu
(kredit kepada WebUpd8)

Tambahkan PPA MintMenu ke repositori melalui terminal, klik Applications>Accessories>Terminal. Salin dan tampal arahan di bawah:

sudo add-apt-repository ppa:webupd8team/mintmenu

Kemudian kemaskini repositori

sudo apt-get update

Setelah siap kemaskini, lakukan pemasangan MintMenu ini seperti berikut:

sudo apt-get install mintmenu

Semasa pemasangan, taipkan "Y" tanda anda bersetuju. Selepas siap, berikan sedikit ruang pada panel bawah hujung kiri. Dengan cara "move" ikon Show Desktop dan Windows List ke kanan sedikit. Cara ini ada dalam tutorial Memasang Gnomenu.

Klik kanan pada panel dan pilih "Add to panel", cari MintMenu dan tekan butang Add. Sekiranya MintMenu tiada dalam senarai cuba logout dan Login kembali komputer anda dan ulangi langkah terakhir ini. Sekian....

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...