26 Julai 2010

Fungsi Extra Pane Pada Nautilus 2.30.1 Ubuntu 10.04

Jika anda pernah membaca artikel saya yang lepas memafaatkan fungsi Nautilus, kali ini saya mahu tambahkan sedikit lagi apa yang ada pada Nautilus 2.30.1; Ubuntu 10.04 dengan Gnome 2.30.

Klik pada gambar untuk besarkan imej

Sebenarnya banyak benda baru pada Nautilus ini, cuma saya sentuh beberapa perkara ini yang menarik dan seringkali saya menggunakannya iaitu:

Dalam petak HIJAU

Untuk mewujudkan suasana jendela ini, hanya tekan F3 atau klik pada menu View>Extra Pane setelah anda membuka Nautilus. Pada saya, "Extra pane" ini amat berguna kerana ianya akan menjimatkan ruang kerja pada skrin tanpa membuka jendela Nautilus yang baru.

Dalam petak MERAH

Pada masa yang sama, anda masih lagi dapat membuka New Tab pada Extra Pane, selain menekan Ctrl+T, antara kaedah lain membuka New Tab ini ialah dengan menekan tengah kekunci skrul pada tetikus anda!!.. (bukan klik kiri atau kanan, tekan "tayar" tengah)

Maklumat lanjut Nautilus..

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...