27 Julai 2010

10 Kesilapan Pengguna Baru Linux Amnya

1. Mengatakan Ubuntu adalah Windows

Tabiat kebiasaan menguasai tetingkap Windows di bawa ke Ubuntu. Maka, mereka akan mencari sesuatu yang sama antara 2 Operasi Sistem ini. Jika demikian, terasa Ubuntu tidak ada yang kena. Lihat sahaja pengguna Win XP akan merangkak bila mencuba Win 7, begitu juga dengan Ubuntu ini. Pada tahap ini, seharusnya menimba ilmu dengan membaca, mencuba Live Ubuntu dan bertanya.

2. Mencuba format exe supaya bekerja pada Ubuntu

Tidak mungkin ini akan berlaku melainkan pengguna baru menjalankan fail exe pada WINE, tetapi tidak semua yang tahu. Semua exe akan dicuba ke dalam WINE jika mereka tahu WINE itu adalah pentas aplikasi Windows. Sudah terjun ke dalam Ubuntu, alihkan kepada format deb, carilah aplikasi yang ada dalam Ubuntu Software Centre.

3. Salah memilih Distro

Terdapat beratus-ratus Distro linux yang semakin membiak dan bercabang. Antara yang popular Fedora, slackware, Open Suse, linux Mint, Ubuntu, Kubuntu dan lain-lain; semua Distro ini adalah tahap Beginner dan mudah digunakan, tapi fikirkan juga sokongan komuniti di Malaysia khususnya. Mungkin ada server setiap Distro ini jauh di lain benua yang akan melambatkan talian muat turun, kemaskini dan sebagainya.

4. Tidak berjaya mencari perisian yang sesuai

Sewaktu menggunakan Windows, ramai kawan sekeliling banyak menyimpan koleksi perisian tertentu samada tulen atau tidak, mudah di muat turun di internet. Sebenarnya terdapat 80 peratus perisian untuk linux yang hampir setanding dengan perisian pada Windows. Kesilapan ini akan menjadi punca malas untuk berusaha maju ke depan.

5. Menghantar Open Office format kepada pengguna MS Office

Mereka pengguna Windows akan menyalahkan penggunaan format sumber terbuka yang gagal di akses. Pengetahuan yang rendah bagi pengguna Windows akan mencemuh perisian sumber terbuka. Jadi, hantarkan kepada mereka format yang telah diubah kepada DOC, xls dan sebagainya. Dalam masa yang sama, ciptakan alasan kepada mereka untuk sama-sama berubah seperti anda.

6. Menjauhkan baris arahan/perintah melalui terminal.

Jangan mencipta seribu alasan untuk tidak mahu menggunakan baris perintah. Ianya amat mudah kerana hanya perlu salin dan tampal sahaja. Nanti sudah biasa, rasa macam suatu kemestian.

7. Berfikir Windows Hirarki "Directori" dalam Ubuntu Linux

Tiada C:\ pada linux, Anda juga tidak menggunakan "\" aksara. Cuba untuk memetakan Windows ke Linux, direktori untuk direktori, mustahil. Anda boleh mendapatkan sampai C: \ = / dan mungkin Default Pengguna = ~ /, tapi lebih dari itu anda tidak akan berjaya. Pastikan pengguna baru memahami bahawa segalanya bermula di Direktori / dan yang paling penting adalah direktori home mereka (aka ~ / aka / home / USERNAME /).

8. Menjauhkan kemaskini (update)

Pengguna yang bijak akan selalu mengemaskini Ubuntu mereka untuk menutup lubang-lubang haram yang tercipta dalam filesystem. Security Patch akan membetulkan kelemahan dan membaikpulih semua perisian secara serentak dalam Ubuntu khasnya. Kebanyakkan kemaskini akan membetulkan Bugs yang berlaku. Lakukanlah kemaskini sekerap mungkin kerana ianya adalah percuma!

9. Mengabaikan keselamatan kononya linux kebal

Mana ada benda atas dunia ini yang tidak jahanam. linux tidak kebal, ianya mudah di usik dengan satu script sahaja. Bijaknya orang yang mecipta script dengan meminta anda memasukan root password untuk menjalankan perisian yang tidak sah dan seterus anda tertipu. Jadi, muat turun hanya melalui laman sesawang yang dipercayai sahaja. "sudo add-apt-repository ppa:" adalah jaminan daripada pengusaha untuk keselamatan dan baikpulih serta kemaskini versi terbaru tentang produknya.

10. Auto "Logging in" dalam ROOT

Hindarkan perkara ini, anda mudah menjadi mangsa yang tidak bertanggungjawab. Kelemahan ini akan merosakan filesystem oleh tangan anda sendiri. Ciptakan new user dengan password lain untuk penggunaan biasa. Gunakan Root jika perlu sahaja.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...