05 Mei 2011

Sembunyikan Direktori RECYCLER Kepunyaan Windows

Jika diamati, dual boot Windows dan Ubuntu akan menghasilkan 2 direktori asing yakni apabila kita berkongsi sesebuah partisi, maka secara automatik Windows akan mencipta 2 Folder atau direktori yang bernama RECYCLER dan System Volume Information. Melalui Ubuntu kita dapat padamkan (delete) folder tersebut, namun selepas mengakses daripada Windows dan kembali kepada Ubuntu, 2 direktori ini akan muncul semula. Seratus kali kita padam pun tidak akan menyelesaikan masalah kecil ini.

Baiklah senang sahaja caranya untuk menanganinya. Buka aplikasi Gedit dan masukan nama direktori tersebut seperti di bawah ini:

RECYCLER
System Volume Information

kemudian simpan (save) skrip ini pada partisi yang berkongsi dengan Windows, dan namakan skrip ini ".hidden" (tanpa simbol quote). Perhatian, bubuh satu titik sebelum perkataan hidden.

Untuk mengujinya tekan Ctrl+H. Jika anda mahu direktori lain juga disembunyikan, hanya tambahkan nama direktori ke dalam skrip tadi dan simpan. Lazimnya, anda hanya perlu renamekan  direktori tersebut dengan menambah titik pada awal perkataan nama direktori.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...