07 November 2010

Crossover Pro: Memasang Microsoft Office 2007 Pada Ubuntu

Masing-masing mempunyai idea dan citarasa sendiri, saya lebih suka memasang perisian Windows* di Crossover kerana enjinnya akan mengendalikan secara automatik semasa pemasangan bagi mengisi kod, font, plugin dsb yang menjadi keperluan pada asas sistem WIndows. Secara ringkasnya, Crossover akan sedaya upaya menterjemahkan dan meniru satu ruang Program Files pada partisi C:/ seperti Windows. Paling best boleh pindah "Bottles" ke komputer lain.

Saya tidak menafikan Wine juga dapat melakukan seperti sifat Crossover ini dengan kehadiran bantuan aplikasi PlayOnLinux.

Pernah suatu dulu, saya memasang MS Office 2007 dalam Wine, saya terserempak banyak BUG umpamanya semasa menggunakan MS Office word 2007, saya buka satu lagi dokumen baru, dan minimize dokumen pertama..alamak ianya bersebunyi bukan ditempat Windows List pada panel bawah. Kedua setelah beberapa kali buka-tutup MS office ini, satu lagi BUG berlaku yang tidak boleh saya maafkan iaitu MS Office "Hang" menyebabkan Ubuntu juga seakan hang. Ketiga, penggunaan memori melonjak naik 10% apabila Wine dan MS office dihidupkan. Sebenarnya, semua bug ini boleh di atasi dengan merajinkan diri mencari jawapannya di dalam Forum Wine.. Bak kata orang, manusia ni kalau boleh mahu pakai yang senang dan mudah tanpa banyak "songel", saya pun juga begitu..haaa..haa..

Baiklah, saya tidak mahu melalut panjang; kita terus berbalik kepada tajuk iaitu memasang MS office 2007 pada Ubuntu dengan menggunakan aplikasi Crossover Pro 9. Kenapa mesti versi Pro 9? Suka hati saya lah, haa..haa..

Langkah 1
Muat turun crossover-pro_9.0.0-1_i386.deb melalui server 4Shared. Kemudian Dwi klik pakej deb Crossover ini untuk pemasangannya. Setelah siap, aplikasi ini boleh dicapai melalui menu Applications>Crossover.
 gambar 1

Langkah 2
Applications>Crossover>Manage Bottles

gambar 2

Tekan butang Add, namakan bottles anda. Sebab saya dah ada bottles 1, jadi tutorial ini saya namakan bottles 2. Sila guna nama yang sesuai mengikut citarasa anda. Dalam New Bottle Type pilih WinXP dan OK untuk pengesahan keluar. Tunggu seketika Bottles diciptakan (dalam seminit dua).

    Langkah 3

     gambar 3
    1. klik Bottle 2
    2. Klik Tab Applications
    3. Klik Butang Install Software
    4. Setelah kekotak Crossover Installer muncul, pilih Microsoft Office 2007.
    5. Memastikan MS office ini akan di pasang pada Bottle pilihan.
    6. Select Installer untuk menjejak sumber samada DVD rom atau pilih fail dalam cakera keras.
     Langkah 4

    gambar 4
    Klik pada sumber Installer, kemudian jejak kepada Setup.exe.

    Langkah 5
    gambar 5

    1. Setelah Setup.exe muncul,
    2. Klik pada butang Proceed.

    Langkah 6

    gambar 6
    1. Klik semula pada Microsoft Office 2007.
    2. Info memaparkan sumber fail installer.
    3. Klik pada butang Install untuk memulakan pemasangan.

    Langkah 7
    gambar 7

    Tekan Yes. Anda akan nampak beberapa saat kemaskini font daripada famili Windows.

    Langkah 8
    gambar 8

    Klik Yes untuk memasang Microsoft.NET Framework.

    Langkah 9
    gambar 9
    Tandakan pada I agree dan tekan Install.

    Langkah 10
    gambar 10

    Dalam beberapa minit, satu mesej Framework telah berjaya dipasangkan. Klik OK untuk langkah seterusnya.

    Langkah 11

    gambar 11

    Sekarang anda berada pada pemasangan Microsoft XML Parser Setup Wizard. Klik Next untuk memulakannya.

    Langkah 12

    gambar 12
    Tandakan pada I Accept... dan klik Next.

    Langkah 13

    gambar 13
    Isi maklumat seperti yang diminta dan klik Next.

    Langkah 14

     gambar 14

    Klik Install untuk pemasangan Parser dan klik butang Finish setelah siap.

    Langkah 15
    gambar 15
    1. Pada langkah ini, sila buka fail yang mengandungi Product Key Installer MS Office.
    2. Salin semua  nombor siri dan tampal ke ruangan yang disediakan. Klik butang Continue setelah muncul ikon "right" bewarna hijau.

    Langkah 16
    Lakukan pemasangan MS office seperti anda memasangnya pada Windows. Saya syorkan pemasangannya dengan memilih mode Custom kerana Crossover mahupun Wine  hanya menyokong MS Word, Excel dan Power Point sahaja yang dapat berfungsi dengan baik, yang lain-lain seperti Access, Groove, Outlook dll tidak perlu di pasang. Setakat yang saya tahu hari ini, MS office 2007 pada Wine dan Crossover masih di dalam peringkat beta.. Kalau Crossover yang berbayar mungkin okey kot..

    Langkah 17

    Selepas siap pemasangan MS Office ini, anda boleh mengaksesnya melalui menu Applications>Windows Applications>. Sila buka mana-mana aplikasi; contohnya MS Word 2007, semasa dihidupkan, sila Uncheck pada arahan yang tertulis "update". Selepas itu, gunalah mereka seperti biasa..

    Langkah 18
    Langkah terakhir, sila tetapkan nama Bottle yang anda ciptakan mula-mula tadi kepada default seperti gambar 16 di bawah.

    gambar 16

    Saya percaya screenshot ini sangat membantu dan memudahkan pemasangan MS Office 2007 khasnya buat pengguna yang baru bermula dengan Ubuntu.

    Tambahan
    Susu Ibu adalah susu terbaik yang membawa maksud di sini ialah Aplikasi Open Office.Org yang didatangkan secara lalai bersama Ubuntu adalah yang terbaik. Sokonglah Sumber Terbuka.

    Sekian. Wassalam.

    6 ulasan:

    Tanpa Nama berkata...

    TQ.. jap agi aku nak download crossover

    deensokmo berkata...

    Setiap nombor versi Crossover pemasangan hanya berbeza antaramuka sahaja, namun asasnya sama dlm tutorial ini.. Apa2 tutorial dlm blog saya tertakluk kepada penafian hak, sila baca penafian hak bawah skali..

    Tanpa Nama berkata...

    Link kau kasi tak valid.. Aku taip sendiri kat search 4shared tu.

    deensokmo berkata...

    memang nak kena taip pun (atau cpoy and paste).. sebab kalu sya bagi valid URL..ada yg nak cuba versi lain pulak..paling senang taip jer Crossover Pro 9 ..

    ceghap berkata...

    apa bezanya menggunakan WINE dengan crossover ni?

    deensokmo berkata...

    Secara ringkas, 2 aplikasi ini bertujuan utk memasang aplikasi .exe ke dalam Linux Ubuntu. Beza Crossover dan Wine adalah Berbayar dan Percuma..klik Wine dan Crossover utk maklumat lanjut.

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...