05 September 2010

Kenali Aplikasi PICASA - Google

Picasa 3 (Beta for linux)Mungkin agak terlewat saya mengetengahkan Aplikasi Photo Picasa 3 ini. Picasa adalah salah satu produk yang dikeluarkan oleh Google yang mana fungsi utamanya ialah berkaitan pengurusan Photo/Gambar/Imej. Antara fungsi lain Picasa ialah menyunting, kemaskini, muat naik gambar dan banyak lagi.


Tidak dapat disangkal lagi, paparan pada keseluruhan gambar dalam direktori amat membanggakan, sangat laju dan ringan apabila mengakses kepada direktori yang berasingan.

Bagi saya, amat mudah menggunakan Picasa berbanding aplikasi lain dalam Ubuntu seperti ShotWell. F-Spot Photo Manager, GIMP kerana ianya agak mesra pengguna kepada pengguna separuh mahir dalam menyunting koleksi gambar.



Pasang Dan Guna Picasa 3 Pada Ubuntu

2. Dwi klik pakej DEB tersebut.
3. Jalan perisian Picasa ini Applications>Graphic>Picasa

Disebabkan versi Picasa 3 (pada linux) ini adalah beta, maka anda harus terima beberapa BUG wujud dan sesetengah fungsi tidak boleh digunakan pada Ubuntu. Namun, ianya cukup membantu dalam kerja-kerja saya untuk menyunting dan mengemaskini gambar-gambar pada komputer saya.

Saya sedikit kecewa (dah namanya versi beta) sebaik sahaja memasang Picasa ini kerana fungsi default Photo Viewer tidak dapat diaktifkan. Jika anda memasang Picasa pada OS Windows, Picasa akan terus menanyakan Photo Viewer ini untuk ditetapkan secara lalai (default).

Walau bagaimanapun, Picasa Photo Viewer ini dapat dipasang secara berasingan sebaik sahaja memasang Picasa 3.

Lihat gambar di bawah, saya telah mengantikan Image Viewer pada Ubuntu dengan Picasa Photo Viewer sebagai lalai sewaktu mengetik fail gambar dalam komputer.

Pasang PicasaPhotoViewer Pada Ubuntu

2. Dwi klik PicasaPhotoViewer.deb ini untuk pemasangan.

Membuat sedikit konfigurasi default Photo Viewer

>Pergi ke mana-mana direkori yang ada fail gambar dalam Nautilus.
>Klik kanan, kemudian pilih Open With dan pilih other application.
>Seterusnya klik "use a custom command" dan jejak (browse) ke aplikasi PicasaPhotoViewer.

Setelah selesai langkah di atas, cuba dwi klik mana-mana gambar. Saya rasa paparan grafiknya lebih memukau berbanding default ImageViewer ubuntu yang sedia ada.

Sekian.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...