25 Januari 2012

Memasang Deepin Software Center Pada Ubuntu 11.10

Deepin Software Center (DSC)

Baru semalam saya memasang Ubuntu 11.10 pada Desktop saya setelah menggunakan Ubuntu 10.04 berbulan-bulan lamanya. Banyak benda yang perlu dibuat konfigurasi untuk menyesuaikan dengan kehendak saya.

Pada kali ini, tidak banyak yang ingin disentuh bagaimana mahu "Tweak" kan Ubuntu dengan Persekitaran Unity ini. Telah banyak blog mengetengahkan kelebihan Unity dan kekurangannya. Pada saya, Unity juga mudah diakses dan hanya mengambil sedikit waktu untuk membiasakan diri.

Baiklah, gambar di atas adalah Deepin Software Center (DSC). Aplikasi pemasangan perisian berpusat ini mempunyai tugas yang sama seperti Ubuntu Software Center yang didatangkan secara lalai, namun DSC nampaknya lebih menawan dan ditambah lagi ciri mesra seperti:
  1. Home - Muka paparan utama (seperti gambar)
  2. Repository - Menyelongkar perisian atau aplikasi untuk dibaca dahulu sebelum memasangnya dengan 1 klik.
  3. Upgrade - Memunculkan notis kemaskini secara automatik  jika ada versi terbaru aplikasi yang telah dipasang.
  4. Uninstall - Membuang aplikasi dalam sistem dengan selamat dan mudah.
  5. Download - Ikon notis yang menunjukan status aplikasi yang sedang dipasang.
  6. Pengguna juga boleh menukar tema DCS ini dengan menekan ikon petak-petak di sebelah butang Control windows (Max, Min, Closed).
Pemasangan
Pengguna Ubuntu boleh memuat turun pakej deb Deepin Software Center ini di sini:

Muat turun Deepin Software Center

Secara keseluruhan, dengan adanya DSC ini, kerja-kerja mengurus aplikasi dalam sistem Repo menjadi lagi lebih mudah dan menyeronokkan. Anda juga boleh mengaturkan DSC ini ke dalam Unity Launcher untuk senang diakses dan menjalankannya.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...