12 Mac 2011

Memasang Tema Mesej Pada IM Empathy

Empathy adalah sebuah aplikasi Internet Messenger yang menyokong pelbagai saluran IM seperti Facebook Chat, Google Talk, YM, MSN, Jabber, AIM, ICQ, MySpace dan lain-lain. Jika menggunakan Ubuntu 10.04 ke atas, Empathy didatangkan sebagai aplikasi lalai yang mana versi sebelum ini menggunakan Pidgin.

Tutorial ini adalah permintaan daripada PaklahSyok, mari kita mula:






Terdapat banyak lagi tema untuk Empathy DISINI.

Tempatkan tema yang dimuat turun tadi ke Desktop, contohnya adium_matte_5_3631_4987.zip

Klik kanan padanya dan Extract here. Akan muncul direktori adium_matte_5_3631_4987. Lalu buka direktori ini dan cut and paste direktori Adium Matte.AdiumMessageStyle ke Desktop semula.

Rename Adium Matte.AdiumMessageStyle iaitu buang JARAK antara Adium dan Matte supaya jadi begini AdiumMatte.AdiumMessageStyle. (buang jarak ini jika nama tema tersebut tidak bercantum)

Sekarang buka Aplikasi Terminal dan masukkan perintah ini:

cd Desktop
sudo mv AdiumMatte.AdiumMessageStyle /usr/share/adium/message-styles/

Setelah itu, buka aplikasi Empathy > Preferences dan buat tetapan pemilihan Theme. Seperti gambar di bawah:


Sebenarnya, proses pemasangan ini mudah sahaja di mana NamaTema.AdiumMassageStyle perlu di letakkan ke ~/.local/usr/share/adium/message-styles

Buat secara manual sebagai Root, tekan Alt+F2, masukan gksu nautilus, beri kata laluan yang diminta dan tekan Run. Kemudian copy NamaTema.AdiumMassageStyle ke direktori file system / usr / share / adium / message-styles

Sekian. Terima kasih.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Theme terbaik tetap juga jenis Skype. Ringkas dan cantik.

paklah and me berkata...

As Salam En.Deen..terima kasih banyak2 sebab sudi buat tutorial ni..saya sebelum ni pernah cari kat google dan try ikut tutorial, tapi tak jadi...tapi yg En.Deen tunjuk jadi plak :)...ok En.Deen Terima kasih selagi.

deensokmo berkata...

terima kasihh.. kalau senang berkongsi tema yg cantik2 kat sini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...