04 Mei 2010

Zoom In Zoom Out Skrin Di Ubuntu

Artikel kali ini amat ringkas dan bersahaja, namun kadang kala kita memerlukan pembesaran dan pengecilan imej, teks, ikon dan sebagainya untuk keselesaan sewaktu melayari internet mahupun menyelongkar fail-fail pada Nautilus di Ubuntu.


Buka sebarang jendela samada Nautilus atau Fire fox web browser, tekan kekunci Ctrl (jangan lepas) dan skrul tetikus ke atas untuk besarkan imej, skrul ke bawah untuk kecilkan imej. Semua isi yang ada di dalam jendela tersebut akan dibesarkan dan mengecil mengikut arahan skrul.


Cara kedua, jika anda telah mengaktifkan fungsi Super_L; sila nyah-aktifkan (disable) Super_L tersebut dan pastikan anda telah mengaktifkan "Visual Effect" kepada Extra. Pastikan fungsi Enhanced Zoom Desktop (dalam Compiz Setting Manager) telah di aktifkan. Kemudian, tekan kekunci Super_L dan skrulkan tetikus ke atas. Sekarang anda boleh lepas dari menekan kekunci Super_L, cuba gerakkan cursor kiri-kanan-atas-bawah. Ada nampak apa-apa perubahan? Baik, untuk kembali kepada saiz asal, tekan Super_L dan skrul ke bawah sehingga skrin kembali normal.


Sangat sesuai untuk mereka yang rabun dan susah untuk membaca tulisan-tulisan yang agak kecil.. Selamat mencuba..

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...