09 April 2010

Nyamannya Perbankan Internet Melalui Ubuntu

Saya tidak tahu bagaimana mahu membuat tajuk artikel ini. Ahh nyamannya!! Hari ini, perbankan melalui internet sudah kemestian, jimat masa dan kos. Tahukah anda, pengguna "jendela" amat terdedah dengan Virus Clampi Trojan dan SilentBanker yang mana beribu-ribu komputer telah dijangkiti oleh Clampi Trojan. Penjahat maya ini mencuri 1 sen sahaja daripada anda!! (pengguna jendela). Adakah anda kisah? Mungkin tidak bagi anda, mereka telah mencuri 1 sen x 10 juta online banking setiap hari.. Ohh sangat kaya tuh.. titik.


Sedikit info Clampi Trojan DI SINI. Manakala SilentBanker klik SINI. Saya tidak arif mengenai 2 jenis virus ini bagaimana ia mencuri maklumat username dan password setelah anda logout. Mungkin virus ini bersembunyi dalam cookies. Iya! padamkan semua serpihan dalam cookies, betulkah ini selamat? Saya tinggalkan persoalan ini memandangkan saya pun tidak tahu menjawabnya melainkan anda memasang perisian "kebal" yang berbayar. Dalam jendela mungkin boleh juga Run kan "CCleaner".. untuk menghapus jejak dalam cookies. Kawan! Tahukah anda hardisk yang baru lepas format pun boleh dapatkan semula data melalui "Recovery Application"? Inikan pula Application tambahan..Ahh pening-pening aku..

Saya tidak kisah selagi anda kata "Eh okey jer aku pakai Jendela, dah berpuluh-puluh kali aku login dan logout, tak der apa-apa pun?" Saya tidak kata Jendela tidak selamat apabila perbankan internet, cuma nasihat saya berhati-hati. Saya juga bertanya pada diri sendiri, "selamatkah saya pakai ubuntu ni semasa perbankan internet?. Jawapannya adalah SELAMAT. Inilah dikatakan NYAMAN!! ada bukti? Saya tidak reti untuk membuktikan kenyataan ini yang sememangnya sudah terbukti sebab saya membaca di internet sahaja. Okay lah, artikel ini nampaknya sudah merapu-rapu..

Apa yang saya buat: Apabila saya mahu guna Maybank2u dan CIMBclicks saya akan guna fire fox web browser dalam Ubuntu, selepas selesai, saya hanya Klik pada menu History>Show All History>Today dan delete page perbankan Online. itu sahaja. Jangan cari Cookies dalam Ubuntu, memang takkan jumpa. Namun ianya di simpan di sini:

/home/NamaAnda/.mozilla/firefox/NamaProfil/Cache.

Hah, delete jer kalau ada pelik-pelik di sini.

Tak jumpa .mozilla?? Pergi ke menu Places, nama Home anda dan tekan kekunci Ctrl+H. lepas tu jangan lupa tekan Ctrl+H sekali lagi untuk menyembunyikannya semula.

Dalam pautan SilentBanker di atas, dia menyarankan pakai Ubuntu Live CD, sudah semestinya SELAMAT sebab sudah bypass cakera keras...

Artikel ini bukan bertujuan menunding jari kepada sesiapa, cuma nak bagitau NYAMANYA perbankan internet melalui Ubuntu..

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...