07 Februari 2010

Memasang Pelbagai Pemacu Pencetak HP Dan lain-lain

Bukan semua driver Ubuntu mampu mengesan jenis dan model printer yang dihubungkannya. Tetapi lebih baru versi kernel, bermakna lebih peluang untuk semua perkakasan dikenali oleh Ubuntu.

Contoh yang saya alami, saya telah membeli sebuah mesin pencetak HP Deskjet F4208 (print, scan, copy) di mana sebaik sahaja saya sambungkan ke komputer yang dipasang Ubuntu 9.10 dapat dikesan secara automatik. Saya hanya tunggu proses muaturun dan pemasangan pemacu tersebut selesai. Selepas itu, saya sudah boleh menggunakannya untuk melaksanakan Scan dan Print.

Baiklah, bagaimana pula printer HP yang Ubuntu tidak dapat memasang pemacu pencetak ini dengan sempurna? Adakah anda menyesal membelinya tanpa melihat speksifikasi pencetak tersebut menyokong OS linux?
Anda tidak perlu risau, di sini saya terjumpa laman yang dibangunkan oleh kumpulan HP Linux untuk membantu pembeli pencetak HP bagi memasang pemacu dengan membuat beberapa konfigurasi antaranya muaturun, pasang pemacu dan menguji pencetak tersebut. Yang mana mereka menyediakan hampir 2,000 pemacu untuk pencetak berjenama HP. Layari laman ini

HP Linux Imaging and Printing

Sebaik sahaja masuk ke laman di atas, pilih download dan buatlah pilihan mengikut kategori pencetak anda. Pilih biar tepat dengan jenis dan model pencetak anda,. Sekiranya model pencetak anda tidak tersenarai, ambil model yang paling hampir. Contoh: jika F4280 tiada; anda boleh pilih F4200.

Tapi saya belum dapat mencuba keberkesanan pemasangan pemacu pencetak HP melalui laman yang saya berikan ini. Harap membantu.

Selain itu, sila rujuk pencetak lain-lain DI SINI

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...