26 September 2011

Loudtalks: Perisian Walkie Talkie Ubuntu, Android dan Windows

Loudtalks - Supersonic Communications

Loudtalks adalah sebuah aplikasi yang menghantar dan menerima suara kepada/daripada rakan yang mempunyai akaun dengan Loudtalks. Lebih tepat lagi ialah ianya berkonsepkan PTT iaitu Push-To-Talk. Biar pun perisian kecil ini tidak secanggih Skype, namun keupayaannya tidak dapat saya sangkal lagi kerana saya telah mengujinya pada telefon bimbit Samsung Android dengan hanya dikuasai oleh 2G. (GPRS). Suara akan lagi lebih cepat dihantar jika saya menghidupkan 3G atau HSDPA. 

Loudtalks terbahagi kepada 3 kategori iaitu Loadtalks lite, Loudtalks mesh dan Loudtalks cloud. Hanya Loudtalks lite sahaja yang percuma. Anda boleh baca selanjutnya melalui laman rasminya Loudtalks.com

Perisian PTT ini boleh dipasang pada Android, Blackberry, Windows Mobile, Windows. Menurut pembangunnya, Loudtalks boleh dipasang pada Ubuntu melalui WINE, dan saya telah memasangnya pada Ubuntu tanpa ada masalah. Anda boleh muat turun Loudtalks DISINI.

Pemasangan Loudtalks

  • Pada Ubuntu - Pasang Loudtalks.exe melalui wine.
  • Android - Pasang melalui Android market.
Untuk anda bercakap atau berkomunikasi secara percuma walau di mana rakan anda berada sudah tentu perlu membina akaun Loudtalks terlebih dahulu. Pendaftaran hanya memerlukan username, password dan e-mail sahaja. Kemudian rakan anda perlu membuat perkara yang sama seperti anda. Selepas menghidupkan perisian ini, sila tambah rakan (add a contact) dan rakan anda perlu membenarkan (Accept).

Sekarang anda bebas walkie talkie dengan rakan di seluruh dunia.. Antara kelemahan yang saya nampak ialah perisian PTT ini tidak boleh menukar avatar atau gambar profil rakan dan kita... Bagaimanapun ianya seronok digunakan pada Android, macam guna walkie talkie pulak..

Perhatian:
Penggunaan Loudtalks ini menggunakan 20kps/jam semasa idling dan maximum 110kps semasa bercakap, jadi periksa pelan 3G broadband anda terlebih dahulu sebelum menggunakannya. 

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...