24 Ogos 2011

UBUNTU: U Nak?



U-B-U-N-T-U


Untuk insan biasa. Untuk insan yang kurang berada mampu memilikinya. Untuk insan yang baru berjinak, boleh menguasainya. Untuk insan yang mahu kebebasan boleh menggunakannya. Untuk insan yang takut kepada virus akan tenteram bersamanya.
Bukannya susah, melainkan rajin mencubanya. Bukannya tidak tahu, tapi malas menghampirinya. Bukannya kena bayar, tapi cari yang kena beli. Bukannya haram, tapi cari yang tidak halal. Bukannya tiada internet, tapi tidak mahu mencari. Bukannya tidak reti, tapi buat sombong. Bukannya tiada komuniti, tapi tidak mahu bergaul.
Usah risau, kita ada. Usah takut, kita ada. Usah pemalu, kami temankan. Usah kedekut, lontarkannya di sini. Usah bersedih, kita sedia mengukirkan senyuman. Usah menjauh, kami tidak ke mana. Usah mengata kami, kami telus, kami jujur dan kami ikhlas.
Nak ke tak nak? Kalau nak, setialah bersama kami. Nak senang? Berusahalah sedikit. Nak susah? Pakai yang lain. Nak mudah? Kami tunjukkan. Nak tahu? Kami paparkan. Nak kelainan? Kami usahakan. Nak bayar? Kami terima. Nak lagi? U Nak? Cari sendiri...
Tidak mustahil hari ini anda tahu, tahun depan baru gunakannya. Tidak kisah bila mahu bermula, yang penting anda tahu mengenainya. Tidak rugi anda tahu, sia-sia anda tinggalkannya. Tidak ada yang susah, jika rajin mempelajarinya.
Ubahlah pemikiran negatif, dunia penuh persaingan. Ubahlah perangai sombong, tunduklah pada kenyataan. Ubahlah sikap dengki mendengki, terimalah kelebihan dan kekurangan. Ubahlah minda kepada yang lebih positif. Ubahlah takut kepada kegagalan, tingkatkan semangat berjaya. Usaha tanda kejayaan, anda mampu mengubahnya!

2 ulasan:

Hashim berkata...

reti ko berpalasafah deen...=)

deensokmo berkata...

bukan falsafah tu.. cuma ingat-ingat mengingat sesama kita.. dan buat pengguna baru ubuntu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...