09 Februari 2011

Kalaulah Aku Tidak Menggunakan Ubuntu

Kalaulah aku tidak menggunakan Ubuntu membawa pergertian jika saya masih lagi menggunakan Windows

Perisian Dan Aplikasi
Semasa pemasangan aplikasi, aku akan jadi hacker untuk memecahkan nombor serial, berusaha menulenkan aplikasi yang dibeli, muat turun dan bermain next next next. Ubuntu tidak pernah minta sebarang nombor semasa pemasangannya dan tiada next>next>next...

Antivirus
Sudah pasti aku amat terhibur dan teruja cuba menjejaki dimana virus bersebunyi, dan masih mencari-cari apakah antivirus terbaik. Sampai hari ini selama 2 tahun lebih, Ubuntu langsung tidak memberi aku peluang seumpama ini.

Defragment
Sudah pasti 1 bulan sekali aku akan buat defrag bagi menjamin prestasi OS aku seakan-akan laju semula. Ubuntu langsung tiada aplikasi untuk lajukan sistemnya, kalau ada pun tidak pernah pula ada orang pakai.

Format
Ha.haa..haa, sudah menjadi kebiasaan aku iaitu akan format sebagai jalan pintas bila virus sudah merebak dan Windows amat perlahan. Ubuntu tidak hebat, sebab tiada gangguan untuk aku lakukan perkara ini.

Peringatan
Bukan sahaja mengingatkan semasa login malah semasa mengunakan Windows akan memberitahu tahap-tahap sekuriti melalui Security Center. Pendek kata, jika tiada anti virus atau dinding api yang dipasang, akan muncul peringatan ini menandakan Windows berstatus lemah. Bila guna Ubuntu tiada Security Center yang keluar. Hanya keluar pop up suruh kemaskini patch sekuriti. Ini menunjukkan sekuriti Linux itu tidaklah sebagus mana.

Windows adalah komputer
Sejak dulu fikiran aku hanya tahu tiada Windows maknanya komputer tidak boleh dihidupkan. Bagi aku, Windows adalah sebahagian komponen Komputer, Windows ada masalah bermakna komputer juga bermasalah.

1 ulasan:

syahrilhafiz berkata...

wah.
betul tu bro.aku dah stay dalam ubuntu ni dah..
no more windows dan nak menduakan ubuntu ni pasni dengan kde..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...