15 Januari 2010

Paint Untuk Ubuntu

Semasa menggunakan Windows, anda pasti sudah mencuba "paint" iaitu sebuah aplikasi penyunting gambar yang ringkas dan bersahaja. Bukan saya mahu menunjukkan cara menggunakan Paint ini, saya pasti GUI yang tertera di bawah amat mudah untuk digunakan.

Di dalam Ubuntu sudah tersedia aplikasi seumpama ini, antara Paint ringkas yang tersenarai adalah seperti Krita, GNU Paint, Xpaint, rgbPaint dan macam-macam lagi. Popular ialah GIMP di mana penyunting gambar ini mungkin untuk mereka yang pakar kerana peralatan yang di sediakan menghampiri fungsi sebagaimana Photoshop.

Okey, di sini saya ingin memperkenalkan Kolour Paint yang mana aplikasi ini ada pada KDE Desktop. Ubuntu tidak menyenaraikannya ke dalam software source atau Add/Remove, bagaimanapun kita juga boleh memasang penyunting gambar ini pada ubuntu. Saya memilih Kolour Paint ini kerana mempunyai persamaan yang hampir sama Paint pada Windows.

Di bawah adalah cara-cara yang mudah untuk memasangnya.
  • Pastikan komputer anda disambung internet. Mulakan System/Administration/Synaptic Package Manager
  • Di dalam kotak Search, taipkan Kolourpaint, kemudian pilih kolourpaint4 dan Apply.
  • Tunggu sehingga muat turun dan pemasangannya selesai. Kolour Paint akan disenarai di dalam menu Applications>Graphic>Kolourpaint.
  • Sekarang anda boleh mencubanya. Selamat berjaya!

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...